Jest to konspekt zajęcia dla dzieci 4, 5 letnich z zakresu edukacji zdrowotnej. Jego celem głównym jest uświadomienie dzieciom, które produkty spozywcze są korzystne dla zdrowia oraz zapoznanie z piramidą zdrowia.
Marzena Siejak Temat zajęcia: Rozwiązujemy zagadki i układamy „Piramidę zdrowia”. Cele:
- potrafią rozwiązać zagadki słowne i wskazać obrazki będące ich rozwiązaniem,
- znają produkty spożywcze mające korzystny wpływ na zdrowie,
- doceniają rolę aktywności ruchowej,
Metoda: słowno- oglądowa, połączona z praktycznym działaniem, Forma: zbiorowa i indywidualna, Środki dydaktyczne: kartoniki z obrazkami będącymi ilustracjami do zagadek, kartoniki z obrazkami do „Piramidy zdrowia”, plansza z „Piramidą zdrowia”. Plan metodyczny w ujęciu czynnościowym:
Część zajęcia: |
Czynności dzieci: |
Umiejętności dzieci: |
Czynności nauczyciela: |
Część wstępna |
- Dz. rozwiązują zagadki. 4 latki wskazują obrazki będące rozwiązaniem zagadek.
- Dz. podają pomysły, propozycje i wspólnie z N. dochodzą do wniosku, że można je zjeść, spożyć.
|
- potrafią rozwiązać zagadki,
- rozpoznają produkty spożywcze na obrazkach,
- potrafią poszukiwać różnych rozwiązań,
- wiedzą , co oznacza termin produkty spożywcze,
|
- N. rozkłada kartoniki z obrazkami i zadaje zagadki:
- Z wierzchu czerwona, a w środku biała.
Kiedy ją jadłeś, w język cię szczypała.
- Niedaleko od drzewa pada,
Każdy je z ochota zjada. Okrąglutkie i rumiane, Na słoneczku dojrzewane.
Do pieca wszedł bez skóry. Wyszedł zaś ze skórą, Teraz w sklepie go kupują.
- Kura je zniosła, mama przyniosła,
Ugotowała i dzieciom dała.
- Ten biały napój daje ci zdrowie.
Nie możesz zgadnąć? Krowa ci powie.
- Choć dziurek w nim sporo, łatać go nie trzeba.
Zjem go z apetytem razem z kromką chleba.
- N. inicjuje rozmowę nt. „ Co można zrobić z produktami przedstawionymi na obrazkach?”
2. N. inicjuje rozmowę nt. „Co produktami, które przedstawione są na obrazkach. |
Część główna |
- Dz. mówią jak nazywają się produkty spożywcze przedstawione na otrzymanych kartonikach.
- Dz. rozpoznają kształt trójkąta i podają jego nazwę. 5 latki liczą w zakresie 7.
- Dz. słuchają i obserwują działania N.
- Dz. ćwiczą razem z N. i rodzicami.
- Dz. układają kartoniki w odpowiednim miejscu.
- Dz. udzielają odpowiedzi na zadawane pytania.
|
- znają nazwy różnych produktów spożywczych,
- znają trójkąt,
- potrafią liczyć w zakresie 7,
- potrafią skupić uwagę,
- umieją wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne,
- potrafią rozpoznawać kolory,
- wiedzą, co służy zdrowiu a co mu szkodzi,
|
- N. rozdaje dzieciom obrazki produktów spożywczych naklejonych na kartoniki w kolorach odpowiadających miejscu na piramidzie. Dla siebie zatrzymuje kartoniki przedstawiające aktywność ruchową. Jest ona podstawą układanej piramidy.
- N. rozkłada planszę z piramidą zdrowia. Pyta jaki kształt ma figura (piramida) i z ilu kolorowych pasów się składa.
- N. wyjaśnia, że kolory na piramidzie odpowiadają kolorom kartoników, które dz. trzymają w rękach i objaśnia w jaki sposób trzeba je poukładać.
Dla przykładu przypina kartoniki z aktywnością ruchową.
- N. demonstruje ćwiczenia gimnastyczne przedstawione na przypiętych przez niego kartonikach.
- N. prosi, aby dz. odnalazły właściwe miejsce dla swoich kartoników.
- N. objaśnia w jaki sposób „odczytywać” utworzoną piramidę. Pokazuje dz. jeszcze dwa kartoniki (coca-cola i chipsy) i pyta, w którym miejscu należy je przypiąć?
|
Część końcowa |
1. Dz. bawią się wraz z rodzicami w zabawę ruchową ze śpiewem „Ojciec Wirgiliusz” |
- potrafią czerpać radość ze wspólnej zabawy, |
1. N. organizuje zabawę ruchową | Podczas drugiego zajęcia dzieci będą wykonywały sałatki warzywne i owocowe.
- 4 latki – dodają do utartej przez N. marchewki cukier i olej słonecznikowy.
- 5 latki – mają do wyboru wykonanie :
- sałatki z rzodkiewki , szczypiorku i jogurtu,
- sałatki owocowej.
|